torsdag 1 oktober 2009

Vägen till VM-guld

Ikväll har Torbjörn och jag varit i högskolan i Jönköping och lyssnat på ett föredrag av skytten Jonas Jakobsson. Han har som kanske är bekant tagit 16 guld i de Paralympiska spelen!

Han berättade om vägen till sin framgång och om allt var det innebär. Det var mycket intressant och jag kände igen en hel del från Matildas konståkningssatsning. Det finns många likheter och framför allt så är det ett jättehårt jobb i det tysta. Medierna skriver ju inte särskilt mycket om dessa "små" idrotter.

Han berättade att det sista året före Paralympiska spelen så tränar han 5-6 timmar om dagen, sju dagar i veckan! Vi fick också veta hur det går till på en tävling och det är långa dagar, från tidig morgon till sen kväll. Det är en väldigt massa andra förberedelser också som pågår flera år före dessa stora tävlingar bl a med material osv. Så det är inte en slump när man som idrottare vinner stora tävlingar utan mycket förberedelser och hård träning.

Nu tänker jag hålla tummarna för Matilda och hennes lag Team Surprise, för nu är deras förberedelser och träning igång för att vinna ytterligare ett VM-guld! Och vägen dit är mycket tuff!
Så mina vänner när det närmar sig VM så får ni hjälpa till att hålla tummarna för Team Surprise!

Ni får gärna hjälpa till att stötta laget med att handla underkläder och strumpor från New Body också. Vi håller just nu på med den försäljningen, så hör gärna av er till mig om det är något ni vill köpa från New Body!!!

Inga kommentarer: