tisdag 17 november 2009

Svårt med engelskan

Sitter här i den tidiga morgonen och har bara sovit ett par timmar i natt.
Jag har lite svårt att sova, det blir inte så mycket sömn nu för tiden.
Vet inte varför det är så, det bara är så.

Jag har funderat lite på det här med engelska språket.
Det pratas ju ganska mycket engelska här nu, sen Amanda och Leon kom hit.
Det är ett stort problem för mig.

Jag förstår det mesta som sägs, men...
...sen när jag själv ska säga något, så kommer problemen.
Jag kommer i bästa fall halvvägs igenom en mening och sen kommer jag inte på översättningen av ett ord och då försöker jag från ett annat håll och så efter en halv mening så fastnar jag igen.
Så håller det på hela tiden och jag stapplar mig fram.

Har glömt så mycket engelska!
Det är liksom inte turistengelska som vi pratar, utan det är allt möjligt som politik, företagande, känslor m.m.
Amanda är duktig på att översätta och hjälpa till, men det är inte detsamma.
Det är ju inte mina ord med mina nyanser osv, det är inte jag!
Det är ganska så frusterande detta.

Visst lär jag mig en hel del, men eftersom jag inte är så väldans ung längre, så går inlärningen långsamt också.
Detta är så störande för mig, men det är priset jag får betala för att jag inte har ansträngt mig för att hålla igång engelskan.
Det blir nog bättre så småningom får vi hoppas!
Dessutom ska Leon snart börja läsa svenska, så sen glömmer jag väl engelskan igen. Ha ha!

1 kommentar:

Unknown sa...

Ett litet tips är att försöka "orka igenom" en engelsk bok..gärna en barn- eller ungdomsbok. Det är många som gjort så för att öka på ordförrådet :-)